Penyakit dan Neurofeedback Therapy Parkinson

Penyakit dan Neurofeedback Therapy Parkinson

~ Michael J. Fox berkata, "Saya suka ironinya. Saya dilihat sebagai benar-benar muda tetapi saya mempunyai keadaan klinikal seorang lelaki tua."

Penyakit Parkinson telah mengambil pentas utama dalam beberapa tahun kebelakangan ini selepas "Kembali ke Masa Depan" bintang Michael J. Fox dan bekas juara tinju heavyweight Muhammad Ali pergi awam dengan diagnosis mereka. Billy Graham telah menghadapi Penyakit Parkinson selama lebih 15 tahun. Kira 1.5 juta American ditimpa oleh penyakit ini, dan terdapat sebanyak 50,000 kes baru setiap tahun.

Menurut pakar, pada masa ini tidak ada ubat yang diketahui untuk penyakit Parkinson. Tidak hairanlah, ramai doktor yang sangat ragu-ragu mengenai penggunaan Neurofeedback untuk Parkinson. Walau bagaimanapun, satu aspek rawatan dengan Neurofeedback mereka tidak mungkin sedar, adalah bahawa Neurofeedback tidak mengaku membetulkan apa-apa dalam bahagian otak yang bertanggungjawab untuk penyakit Parkinson.

Apabila tanda-tanda penyakit Parkinson menjadi jelas, beberapa 75% daripada neuron di kawasan yang dikenali sebagai substantia nigra telah hilang. Ini menawarkan banyak wawasan; pada masa diagnosis mereka, kebanyakan pesakit menderita Parkinson masih mampu bergerak sebahagian besar otot-otot badan mereka dengan niat sengaja. Mengetahui bahawa mereka dapat bergerak tanpa, secara purata, 75% daripada neuron ini, membawa kepada kesimpulan bahawa mereka dapat dengan mudah bergerak sesuka hati dengan hanya 25% daripada nigra substantia mereka tinggal.

Otak manusia adalah benar-benar menakjubkan. Ia mempunyai banyak keplastikan, yang bermaksud bahawa kawasan otak yang biasanya tidak terlibat dalam fungsi-fungsi tertentu sering akan menyumbang dengan ketara, apabila kawasan yang biasanya mengendalikan tugas yang rosak. Terapi Neurofeedback dapat membantu menguatkan laluan ini supaya mereka lebih mampu untuk mengimbangi sebahagian daripada otak yang terjejas.

Peranan utama terapi Neurofeedback melibatkan pembelajaran untuk kawalan yang lebih baik dan mengalih perhatian. Dengan setiap perubahan dalam kesedaran, perubahan halus di bahagian otak yang sedang digunakan berlaku. Neurofeedback Kuasa melakukan perubahan ini dengan berkesan latihan semula cara bahagian fungsi otak. Sesetengah ahli terapi akan mencadangkan bermula dan berakhir rawatan dengan EEG Kuantitatif (QEEG) atau "Brain Mapping" Prosedur untuk melihat bagaimana otak anda berfungsi.

Sesi Neurofeedback sendiri adalah noninvasive, selesa, dan dianggap oleh ramai pesakit menjadi agak santai. Semasa sesi, ahli terapi akan melampirkan petunjuk yang sangat halus yang menghantar tenaga elektrik dari otak ke alat EEG. Gel khas digunakan untuk selesa memegang petunjuk di tempat. Pesakit kemudian menggunakan gelombang otak untuk mengubah apa yang berlaku kepada paparan visual pada skrin komputer. Otak menganggap aktiviti ini sebagai hadiah, dan dengan pengukuhan positif ini, semakin akan memilih untuk menggunakan gelombang dikehendaki.

Neurofeedback hampir pasti mempunyai peranan dalam memanjangkan tempoh masa yang pesakit Parkinson boleh menjalani kehidupan yang aktif. Bahkan ada sebab untuk mempercayai bahawa terapi Neurofeedback dapat membantu pesakit Parkinson ke titik di mana pembedahan otak boleh ditangguhkan ke suatu masa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar