Terapi Neurofeedback Tawaran Harapan Untuk Pesakit Epilepsi

Terapi Neurofeedback Tawaran Harapan Untuk Pesakit Epilepsi

Jika anda mengalami epilepsi, anda tahu apa yang ia seperti untuk mempunyai kawalan ke atas badan anda. Terdapat beberapa aktiviti seperti memandu kereta atau berenang sahaja yang anda mungkin terpaksa melepaskan kerana anda tidak pernah tahu apabila sawan akan melanda. Walaupun anda dapat mengawal sawan anda melalui ubat-ubatan, banyak ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat epilepsi mempunyai kesan sampingan, termasuk perasaan umum keletihan atau rasa kebas emosi. Doktor mungkin telah membawa anda untuk mempercayai bahawa anda tidak mempunyai pilihan tetapi untuk hidup dengan sekatan epilepsi, dan kesan-kesan ubat-ubatan yang merawatnya. Bukti dan kajian kes baru, bagaimanapun, titik ke Neurofeedback terapi sebagai satu rawatan berkesan untuk epilepsi.

Neurofeedback juga dikenali sebagai biofeedback untuk otak. Sebagai epilepsi, anda mungkin telah mendengar tentang biofeedback, yang boleh membantu anda membuat persediaan untuk sawan dengan mengajar otak anda untuk mengenali apabila ia datang. Neurofeedback melatih otak anda dengan cara yang berbeza; ia benar-benar mengubah cara otak anda berfungsi dengan memberi ganjaran apabila ia berfungsi dengan betul. Ini dilakukan melalui penggunaan mudah impuls elektrik yang datang daripada otak anda, yang berjalan melalui sebuah mesin yang cacat atau letusan suara respons kepada isyarat ia menghantar.

Terdapat banyak bukti bahawa otak boleh dilatih untuk menghalang paling sawan dari yang pernah berlaku. Satu kajian yang dijalankan pada tahun 2001 menunjukkan bahawa 82% daripada pesakit epilepsi yang dirawat dengan terapi Neurofeedback bertambah baik tanpa menggunakan ubat-ubatan. Kebanyakan pesakit-pesakit ini menunjukkan pengurangan besar dalam aktiviti penyitaan dan dalam banyak kes perubahan ini adalah jangka panjang.

Satu lagi kumpulan penyelidik menjalankan berlainan jenis kajian yang melibatkan Neurofeedback. Dalam kajian ini, mereka menggunakan Neurofeedback untuk benar-benar mendorong sawan dengan melatih otak untuk mengikuti penyitaan yang menyebabkan corak. Eksperimen ini juga sangat berjaya, menunjukkan Neurofeedback yang boleh melatih otak untuk berfungsi dalam hampir mana-mana corak atau panjang gelombang.

Jika anda berfikir bahawa Neurofeedback mungkin rawatan epilepsi yang anda cari, anda mungkin mahu untuk mencari ahli terapi di kawasan anda yang akan menjalankan Penilaian kuantitatif EEG sebelum anda sebenarnya memulakan rawatan. Walaupun QEEG tidak perlu bagi banyak gangguan yang t reatable dengan Neurofeedback, dalam kes epilepsi ia boleh memberikan terapi anda dengan maklumat yang sangat membantu tentang bagaimana otak anda berfungsi.

Neurofeedback adalah tidak invasif dan tidak menyakitkan. Terapi Neurofeedback biasanya tanpa kesan sampingan selain daripada fakta bahawa sesetengah orang boleh berasa mengantuk selepas sesi. Dengan semua bukti yang memihak kepada mereka, Neurofeedback menunjukkan janji besar bagi mereka yang mempunyai epilepsi. Dan ia dengan baik boleh menjadi cara anda akhirnya mendapat hidup anda kembali.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar