Sejarah dan Kegunaan Slippery Elm

Sejarah dan Kegunaan Slippery Elm

Elm yang licin adalah berasal dari Amerika Utara, dari Kanada ke Florida dan di barat di North Dakota dan Texas. Banyak kegunaan untuk pokok ini pertama kali ditemui oleh pelbagai suku kaum asli Amerika, yang digunakan untuk merawat luka. Sebagai penjajah Eropah tiba, mereka juga mula melihat bagaimana berguna pokok ini adalah. Kulit kayu dalaman pokok itu telah digunakan untuk makanan, batuk, sakit tekak, pedih hulu hati dan aduan pencernaan yang lain.

Sebab kulit kayu ini begitu berguna adalah bahan yang dipanggil lendir. Apabila kulit yang terjejas, ia membentuk massa menenangkan yang boleh diletakkan di atas luka, terbakar atau kecederaan lain. Ia boleh bertindak sebagai pembalut yang apabila ia kering, juga.

The lendir sama boleh menjadi berguna untuk masalah penghadaman, sakit tekak dan batuk. Kulit kayu boleh kot tekak, esofagus, perut dan usus. Anda boleh menemuinya di dalam format teh dan jatuh di kedai makanan kesihatan tempatan anda. Ia juga boleh digunakan sebagai "Makanan yang tidak sah," makanan yang mudah dihadam untuk mereka pulih daripada penyakit atau kecederaan.

Terdapat beberapa masalah dengan elm yang licin, salah satu yang merupakan ancaman kepada keseluruhan spesies. Dutch Elm Penyakit mengambil tol pada pokok-pokok naungan megah, terutama yang berasal dari Amerika Utara. Satu-satunya harapan untuk menyelamatkan spesies adalah membendung dan pengklonan.

Wanita hamil harus mengelak daripada elm yang licin, kerana ia mempunyai reputasi yang tradisional menyebabkan keguguran. Jika anda mengambil sebarang ubat atau makanan tambahan, jangan membawa mereka bersama-sama dengan elm yang licin. Manfaat sama lapisan saluran pencernaan menjadikan badan anda kurang mampu untuk menyerap ubat-ubatan.

Berhati-hati di mana anda membeli kulit kayu pokok ini. Banyak kali, apa yang dituai adalah kulit luar, yang tidak mempunyai keberkesanan yang sama seperti kulit kayu dalam. Juga, penjagaan perlu diambil apabila kulit dikumpul, kerana tidak berbuat demikian akan membunuh pokok itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar