Terapi cahaya Membantu Pekerja Shift dari segi fizikal dan emosi - Tetapi banyak soalan yang masih tidak terjawab

Terapi cahaya Membantu Pekerja Shift dari segi fizikal dan emosi - Tetapi banyak soalan yang masih tidak terjawab

Kehidupan kita dipengaruhi oleh beberapa kitaran seperti perubahan musim, bulan lunar, 90 minit irama ultradadian dan irama circadian 24 jam. Secara semula jadi, manusia diprogramkan untuk menjadi aktif pada waktu siang dan tidur pada waktu malam. Irama circadian kita diselaraskan dengan perubahan dalam persekitaran kita seperti matahari yang akan datang dan tetapan. Kita manusia adalah makhluk tabiat dan kitaran. Apabila tabiat dan kitaran kita terganggu, kita tidak beroperasi dengan berkesan atau secara rasional seperti yang kita lakukan sebaliknya.

Dengan segala yang berkata, tuntutan kehidupan dan keluarga sering meletakkan kita ke dalam situasi yang kita memecahkan mereka kitaran semula jadi secara tetap. Kerja syif telah menjadi tempat yang lebih biasa dalam tempoh 25 tahun lepas. Sama ada ia berada dalam pembuatan kilang 24 X 7, hospital, kasino, penguatkuasaan undang-undang, ahli bomba, dan lain-lain, terdapat lebih daripada kita bekerja pada waktu malam berbanding sebelum ini.

Banyak kajian terkawal telah disempurnakan pada kesan negatif kerja syif dengan baik makhluk fizikal dan emosi pekerja. Satu perlima pekerja yang mula kerja syif berhenti dalam tempoh sebulan bermula kerana gangguan emosi dan fizikal. Pekerja Shift lebih cenderung kepada masalah tidur, masalah perut, masalah pernafasan dan masalah-masalah lain yang menyebabkan hari lebih sakit dan kemalangan kerja berkaitan. Dari sudut emosi dan mental, pekerja shift cenderung untuk mempunyai peningkatan masalah dengan ingatan, logik, berfungsi dalam situasi sosial, hubungan, prestasi seksual dan banyak lagi. Kadar perceraian di kalangan pekerja shift berkahwin adalah lebih tinggi daripada biasa.

Kajian terkawal Pelbagai menyelesaikan lebih dua dekad yang lalu menunjukkan bahawa terapi cahaya boleh mengatasi kesan sampingan fizikal dan mental kerja syif. Ia menunjukkan kejayaan digabungkan dengan rutin senaman diuruskan dan pemakanan yang betul. Terdapat juga data yang mencadangkan ia boleh memberikan kelegaan ditadbir dengan sendiri tanpa dan senaman sama dan program pemakanan. Kunci untuk kegunaan berfaedah untuk pekerja shift akan bergantung kepada penerimaan sebagai nilai tambah rawatan dan majikan menganggap kos yang berkaitan.

Therapists Light telah memperbaiki masa pendedahan, jenis cahaya dan kaedah terbaik mentadbir terapi. Mereka mendapati bahawa kotak cahaya terang dan simulator subuh berkuat kuasa bagi pekerja shift untuk mengurangkan jika tidak menghapuskan kesan-kesan fizikal dan mental negatif jadual kerja mereka.

Terdapat tidak banyak mempersoalkan hakikat terapi cahaya berfungsi untuk pekerja syif. Apa Jenazah logistik penerimaan dan pelaksanaan. Berikut adalah beberapa soalan yang belum dijawab:

Di manakah terapi cahaya diberikan? Di tempat kerja atau di rumah sebelum dan selepas peralihan kerja?
Akan mentadbir di rumah berkesan sebagai mentadbir di tempat kerja?
Bolehkah kita mendapat penerimaan majikan ke titik bahawa terapi cahaya boleh diberikan untuk beralih pekerja semasa waktu rehat makan dan rehat kopi?
Bolehkah kita semula rehat makan dan rehat kopi untuk menyokong mentadbir terapi cahaya, contohnya mengambil rehat kopi yang terakhir sebelum meninggalkan anjakan anda dan terdedah kepada simulator subuh?
Adakah majikan melihat nilai manfaat tambahan dari segi ketidakhadiran dikurangkan, kerja-kerja yang berkaitan kemalangan dikurangkan dan meningkatkan produktiviti untuk melabur modal yang diperlukan?
Bolehkah kita membangunkan jadual untuk mentadbir terapi cahaya yang tidak akan terlalu mengganggu kerja dilakukan?
Berita baik adalah bahawa kita tahu terapi cahaya adalah positif, dari segi fizikal dan mental untuk pekerja syif. Berita buruk ialah, bahawa kita adalah hanya pada hujung atas semakin diterima untuk kegunaan dan cara untuk membayar untuk itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar