Terapi Neurofeedback Sebagai Rawatan Untuk Epilepsi

Terapi Neurofeedback Sebagai Rawatan Untuk Epilepsi

Melihat seseorang, terutama seseorang yang anda mahu ketahui melalui mal rampasan besar boleh menjadi sangat merisaukan. Sehingga tahun kebelakangan ini, satu-satunya pilihan bagi orang-orang dengan epilepsi adalah untuk menghabiskan seluruh hidup mereka banyak berubat. Terapi Neurofeedback Mujurlah, kajian telah menunjukkan untuk otak ia adalah rawatan berkesan untuk ramai yang mengalami epilepsi. Kemungkinan mengurangkan serangan epilepsi tanpa kesan sampingan ubat berat mungkin kelihatan terlalu baik untuk menjadi benar untuk orang-orang yang hidup dan menghadapi epilepsi.

Walaupun masih terdapat beberapa MAHU TERIMA yang akan bersetuju dengan itu, Neurofeedback telah ditulis mengenai oleh jurnal perubatan dan berita atas, dan dipaparkan di rancangan berita televisyen. Majalah Time, ABC News, CBS, NBC, Fox News, Scientific American, dan Psikologi Hari ini, hanya untuk menamakan beberapa, telah melaporkan mengenai manfaat Neurofeedback.

Pada tahun 2001, Dr. Barry Sterman kelihatan sangat teliti pada semua penyelidikan yang ada pada penggunaan Neurofeedback dalam rawatan epilepsi. Keputusan yang sangat menjanjikan; 82% daripada mereka yang dirawat meningkat dengan ketara. Sebahagian daripada peserta yang pernah mengalami sawan yang teruk dan tidak terkawal sebelum rawatan Neurofeedback itu menunjukkan pengurangan besar dalam aktiviti penyitaan selepas rawatan.

Bagaimanakah Neurofeedback Terapi Bantuan Mengurangkan epilepsi Sawan?

Neurofeedback adalah cara yang selamat dan tidak invasif untuk melatih otak anda untuk fungsi berbeza. Dalam kebanyakan kes yang melibatkan gangguan penyitaan, yang doktor atau pengamal akan mahu anda bermula dan berakhir rawatan anda dengan Qantitative EEG (QEEG), atau apa yang sering disebut sebagai "Pemetaan Otak."

Semasa sesi Pemetaan Otak, elektrod diadakan untuk kulit kepala anda dengan gel larut air yang menjalankan semasa datang dari otak anda ke alat EEG, yang akan mengambil tenaga yang sebelum ini tidak dapat dilihat dan kemudian menyusun ke dalam corak yang boleh digunakan untuk menentukan perkara-perkara tertentu tentang bagaimana otak anda berfungsi. Anda akan mendapat manfaat yang paling mungkin dari prosedur ini, dan sekurang-kurangnya harus mempertimbangkan mempunyai ia dilakukan jika anda mempunyai sumber kewangan untuk berbuat demikian.

Kedua-dua prosedur QEEG, dan rawatan Neurofeedback diri mereka sendiri, selesa, selamat, dan walaupun dianggap menyenangkan dan mengurangkan tekanan oleh ramai pesakit.

Semasa sesi Neurofeedback, ahli terapi akan mempunyai anda mengubah apa yang berlaku kepada paparan visual pada skrin monitor, seperti bergerak satu "Pac-man" ikon atau terbang pesawat ruang angkasa, sebagai contoh. Dalam beberapa kes, anda mungkin akan diminta untuk mengubah nada atau jumlah bunyi. Otak anda menafsirkan dapat menukar isyarat visual atau auditori, seperti membuat "kapal angkasa" terbang, sebagai contoh, sebagai ganjaran. Kerana otak anda suka diberi ganjaran, ia akan berusaha untuk beralih ke dalam gelombang otak yang membawa ganjaran dengan kekerapan yang lebih besar, dan untuk tempoh yang progresif lebih lama.

Terapi Neurofeedback untuk epilepsi boleh membawa kepada peningkatan dramatik tanpa kesan sampingan ubat. Dan kerana otak anda sebenarnya telah diprogramkan semula cara ia berfungsi, keputusan sering tahan lama.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar